To tam kupujemy bilety, dopijamy ostatnią kawę i czekamy na spóźniony pociąg. Dworce kolejowe, bo o nich mowa, nie zawsze cieszą się dobrą sławą wśród podróżnych. Mimo to, wiele z nich nosi tytuł zabytków, a dzięki projektom modernizacyjnym, realizowanym w ostatnich latach, znaczna część odzyskała swój dawny blask. Które dworce warto więc zobaczyć? Poniżej przedstawiamy subiektywną listę pięciu najpiękniejszych stacji kolejowych w Polsce.
1. Gdańsk Główny
Wycieczki do Gdańska nie trzeba chyba nikomu rekomendować. Mało kto jednak wie, że już sam dworzec kolejowy kryje w sobie fascynującą historię. Jego budowę rozpoczęto w 1894 roku według projektu trzech architektów: Alexandra Rüdella, Paula Thoemera i Georgia Cuny’ego, a do użytku został oddany 6 lat później.
Budynek łączy w sobie styl renesansowy i barokowy. Według niektórych, gdański dworzec swoim kształtem ma przypominać parowóz, jednak ocenę pozostawiamy podróżnym.
2. Łódź Fabryczna
Industrialna estetyka Łodzi znajduje swoich entuzjastów, jak i przeciwników. Obok dworca Łódź Fabryczna nie sposób jednak przejść obojętnie. To jedna z największych polskich inwestycji kolejowych ostatnich lat, a zrewitalizowany trzypoziomowy budynek jest jednym z największych i najnowocześniejszych dworców w Europie. Połączenie szkła, metalu z przestrzenią i nowoczesnymi muralami z pewnością przypadnie do gustu wielu pasażerom.
3. Skierniewice
Wzniesiony pod koniec XIX wieku budynek dworca kolejowego w Skierniewicach jest jednym z najlepiej zachowanych obiektów na dawnej trasie Warszawsko-Wiedeńskiej. Chociaż oryginalny budynek spłonął w 1914 roku, powstała w 1893 roku żeliwna wiata peronowa przetrwała w niezmienionej formie do dziś.
W 2003 roku zakończyła się gruntowna renowacja całego kompleksu dworcowego, przywracając dworcowi w Skierniewicach pierwotny kształt i dawną świetność.
Na peronie podróżujący mogą także spotkać Stanisława Wokulskiego, bohatera „Lalki, który właśnie w Skierniewicach próbował targnąć się na własne życie.
4. Wrocław Główny
We Wrocławiu z kolei zobaczyć możemy największy dworzec kolejowy na Dolnym Śląsku, posiadający, według klasyfikacji PKP, klasę Premium.
Dworzec powstawał w latach 1855-1857 i został zbudowany według planów niemieckiego architekta Wilhelma Grapowa. Styl budowli miał nawiązywać do staroangielskiego gotyku.
W latach 2010 – 2012 budynek przeszedł gruntowną renowację, która kosztowała ponad 360 mln złotych.
5. Przemyśl
Neobarokowa budowla dworca Przemyśl Główny powstała również pod koniec XIX wieku.
Hol główny zdobią malowidła trzech polskich artystów: Mariana Strońskiego, Feliksa Wygrzywalskiego oraz Jana Talagi. Zabytkowe żyrandole, eleganckie kinkiety i ozdobne złocenia sprawiają, że na dworcu w Przemyślu możemy poczuć się jak w prawdziwym pałacu.
Na szczęście czasy, gdy polskie dworce straszyły brzydotą, odeszły w niepamięć. Dziś wiele stacji wróciło do stanu świetności sprzed lat, a niektóre z nich nazwać można wręcz perłami architektury.