Pendolino vs. PesaDART – kolejowy challenge

Poci膮gi

Nowoczesny sk艂ad Pendolino przyby艂 z ziemi w艂oskiej do Polski w roku 2014. DART z Pesy Bydgoszcz pojawi艂 si臋 na polskich dworcach rok p贸藕niej. Znawcy i pasjonaci kolejnictwa twierdz膮, 偶e nie da si臋 ich por贸wna膰, bo to zupe艂nie inne klasy poci膮g贸w. Dla podr贸偶nych nie jest to ju偶 takie oczywiste. Czy po kilku latach wra偶enia z podr贸偶y nowoczesnym sk艂adem w obu przypadkach s膮 tak samo dobre? Por贸wnali艣my kilka najwa偶niejszych aspekt贸w podr贸偶y jednym i drugim poci膮giem.

Stary wyjadacz kontra debiutant

Pendolino to konstrukcja w艂osko-francuskiego konsorcjum Alstom. Model ED250 dla PKP Intercity jest kolejn膮 wersj膮 modelu je偶d偶膮cego po ca艂ym 艣wiecie od lat 80 XX wieku., Potentat na rynku taboru kolejowego opracowuje je osobno dla ka偶dego odbiorcy. Powstanie najszybszego poci膮gu polskiej produkcji przebiega艂o w zgo艂a innych warunkach.

W latach 2015-2017 media emocjonowa艂y post臋py Darta, a nowa Pesa zosta艂a ochrzczona mianem 鈥減olskiej odpowiedzi na Pendolino鈥. Por贸wnania nie by艂y do ko艅ca zasadne – w艂oska maszyna nale偶y do ekskluzywnego klubu poci膮g贸w wielkich pr臋dko艣ci. Jak po kilku latach eksploatacji wypada zestawienie obu sk艂ad贸w

Czym pojedziemy szybciej?

Do polskiego Pendolino nale偶y nie tylko  krajowy rekord pr臋dko艣ci. Podczas test贸w w 2013 roku na naszych torach osi膮gni臋to 艣wiatowy rekord poci膮g贸w tej konstrukcji – 293 km/h. W codziennym wykorzystaniu pr臋dko艣膰 zale偶y od stanu tor贸w, zatem poci膮g je藕dzi z maksymaln膮 pr臋dko艣ci膮 ok. 200 km/h, a 艣rednia warto艣膰 to ok. 150 km/h. Dla Dart贸w 200 stanowi pr臋dko艣膰 fabryczna, eksploatacyjny max. to 160. Dlatego je偶d偶膮 nieco wolniej, ale s膮 w stanie wyci膮gn膮膰 艣rednio 135 km/h. Praktyka pokazuje, 偶e w polskich realiach czas przejazdu mo偶e by膰 bardzo podobny.  Poci膮g EIP 5308 relacji Gdynia – Rzesz贸w na przebycie odcinka I艂awa G艂贸wna – Warszawa Wschodnia potrzebuje 1 h 29 min. Identyczn膮 tras臋 IC Ole艅ka 1628 Bydgoszcz – Wroc艂aw pokonuje w 1 h 42 min鈥 zatrzymuj膮c sie po drodze na 3 stacjach. Jednak w przypadku Darta, kt贸ry powstawa艂 w sporym po艣piechu, zmora s膮 cz臋stsze ni偶 u konkurenta usterki (cho膰 i Pendolino do ca艂kowicie bezawaryjnych nie nale偶y).

Pesa vs. Pendolino – bilety decyduj膮?

Kurs poci膮gu EIP oznacza najwy偶szy komfort podr贸偶y, oczywi艣cie za odpowiedni膮 cen臋. Klimatyzowane wn臋trze, ergonomiczne fotele i dost臋p do internetu to najwa偶niejsze punkty na li艣cie kolejowych atut贸w. W Pendolino zmieszcz膮 si臋 404 osoby, nie licz膮c siedze艅 w wagonie restauracyjnym. To o 50 wi臋cej w por贸wnaniu z Dartem (354 miejsca). Podr贸偶ny we w艂oskim sk艂adzie mo偶e liczy膰 na wi臋cej miejsca na nogi. Jednak pozosta艂e rozwi膮zania w produkcie Pesy Bydgoszcz nie ust臋puj膮 komfortowi Pendolino, a na plus wielu pasa偶er贸w zalicza pewniejszy Internet. Przy do艣膰 podobnych zaletach zwyk艂y klient PKP Intercity nie mo偶e nie zwr贸ci膰 uwagi na cen臋. Na naszym przyk艂adowym odcinku I艂awa G艂贸wna – Warszawa Wschodnia wynosi ona ponad 200%. Za bilety Pendolino w 2 klasie zap艂acimy 163 z艂, w IC z Dartem jedynie 49.

Czas na fina艂

Oceniamy


  • BEZAWARYJNO艢膯

  • CZAS PRZEJAZDU

  • LICZBA MIEJSC

  • KOMFORT PODR脫呕Y

  • INTERNET

  • CENA BILETU

  • OCENA W SKALI SZKOLNEJ

Pendolino


  • 4+

  • 5

  • 5-

  • 5

  • 3+

  • 4-

  • 4+

Pesa DART


  • 4-

  • 5

  • 4+

  • 5

  • 4+

  • 5

  • 4+

You May Also Like