Nowoczesny skład Pendolino przybył z ziemi włoskiej do Polski w roku 2014. DART z Pesy Bydgoszcz pojawił się na polskich dworcach rok później. Znawcy i pasjonaci kolejnictwa twierdzą, że nie da się ich porównać, bo to zupełnie inne klasy pociągów. Dla podróżnych nie jest to już takie oczywiste. Czy po kilku latach wrażenia z podróży nowoczesnym składem w obu przypadkach są tak samo dobre? Porównaliśmy kilka najważniejszych aspektów podróży jednym i drugim pociągiem.
Stary wyjadacz kontra debiutant
Pendolino to konstrukcja włosko-francuskiego konsorcjum Alstom. Model ED250 dla PKP Intercity jest kolejną wersją modelu jeżdżącego po całym świecie od lat 80 XX wieku., Potentat na rynku taboru kolejowego opracowuje je osobno dla każdego odbiorcy. Powstanie najszybszego pociągu polskiej produkcji przebiegało w zgoła innych warunkach.
W latach 2015-2017 media emocjonowały postępy Darta, a nowa Pesa została ochrzczona mianem “polskiej odpowiedzi na Pendolino”. Porównania nie były do końca zasadne – włoska maszyna należy do ekskluzywnego klubu pociągów wielkich prędkości. Jak po kilku latach eksploatacji wypada zestawienie obu składów
Czym pojedziemy szybciej?
Do polskiego Pendolino należy nie tylko krajowy rekord prędkości. Podczas testów w 2013 roku na naszych torach osiągnięto światowy rekord pociągów tej konstrukcji – 293 km/h. W codziennym wykorzystaniu prędkość zależy od stanu torów, zatem pociąg jeździ z maksymalną prędkością ok. 200 km/h, a średnia wartość to ok. 150 km/h. Dla Dartów 200 stanowi prędkość fabryczna, eksploatacyjny max. to 160. Dlatego jeżdżą nieco wolniej, ale są w stanie wyciągnąć średnio 135 km/h. Praktyka pokazuje, że w polskich realiach czas przejazdu może być bardzo podobny. Pociąg EIP 5308 relacji Gdynia – Rzeszów na przebycie odcinka Iława Główna – Warszawa Wschodnia potrzebuje 1 h 29 min. Identyczną trasę IC Oleńka 1628 Bydgoszcz – Wrocław pokonuje w 1 h 42 min… zatrzymując sie po drodze na 3 stacjach. Jednak w przypadku Darta, który powstawał w sporym pośpiechu, zmora są częstsze niż u konkurenta usterki (choć i Pendolino do całkowicie bezawaryjnych nie należy).
Pesa vs. Pendolino – bilety decydują?
Kurs pociągu EIP oznacza najwyższy komfort podróży, oczywiście za odpowiednią cenę. Klimatyzowane wnętrze, ergonomiczne fotele i dostęp do internetu to najważniejsze punkty na liście kolejowych atutów. W Pendolino zmieszczą się 404 osoby, nie licząc siedzeń w wagonie restauracyjnym. To o 50 więcej w porównaniu z Dartem (354 miejsca). Podróżny we włoskim składzie może liczyć na więcej miejsca na nogi. Jednak pozostałe rozwiązania w produkcie Pesy Bydgoszcz nie ustępują komfortowi Pendolino, a na plus wielu pasażerów zalicza pewniejszy Internet. Przy dość podobnych zaletach zwykły klient PKP Intercity nie może nie zwrócić uwagi na cenę. Na naszym przykładowym odcinku Iława Główna – Warszawa Wschodnia wynosi ona ponad 200%. Za bilety Pendolino w 2 klasie zapłacimy 163 zł, w IC z Dartem jedynie 49.
Czas na finał
Oceniamy
- BEZAWARYJNOŚĆ
- CZAS PRZEJAZDU
- LICZBA MIEJSC
- KOMFORT PODRÓŻY
- INTERNET
- CENA BILETU
- OCENA W SKALI SZKOLNEJ
Pendolino
- 4+
- 5
- 5-
- 5
- 3+
- 4-
- 4+
Pesa DART
- 4-
- 5
- 4+
- 5
- 4+
- 5
- 4+