Brak wyobraźni, brawura, nietrzeźwość – oto najczęstsze przyczyny tragedii na torach. Chociaż wypadki kolejowe stanowią mniej niż jeden procent wszystkich wypadków komunikacyjnych, wciąż usłyszeć można o ich kolejnych ofiarach.
Aby zapobiec tym nieszczęśliwym wydarzeniom, powstała kampania społeczna „Bezpieczny Przejazd”. Jej początki sięgają 2005 roku, a głównym celem jest przede wszystkim edukacja wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Po pierwsze: działanie
Wśród inicjatyw, podejmowanych przez kampanię, pierwsze miejsce zajmują akcje cykliczne. Jedną z nich jest „Bezpieczny Piątek”, organizowany w okresie wakacyjnym, podczas którego na tzw. dzikich przejściach odbywają się wzmożone kontrole drogowe, a uczestnikom ruchu rozdawane są ulotki informacyjne.
W ramach kampanii prowadzone są także specjalne szkolenia dla instruktorów jazdy oraz spotkania m.in. w szkołach i na stoiskach plenerowych.
Jednak najciekawszą, i być może najbardziej drastyczną, akcją są symulacje. Podczas kontrolowanego wypadku obserwatorzy mogą na własne oczy zobaczyć, jak z bliska wygląda zderzenie z lokomotywą i jakie są jego konsekwencje.
Żółta Naklejka
Co jednak robić, gdy utkniemy na torach? Ratunkiem może być Żółta Naklejka. Jest to numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na napędach rogatek bądź na krzyżu św. Andrzeja. W sytuacji zagrażającej życiu możemy zadzwonić na numer alarmowy 112, a następnie podać 9-cyfrowy numer. Następnie operator telefonu alarmowego informuje o zdarzeniu ekspozytora PKP, a ten wstrzymuje lub ogranicza ruch na danym przejeździe.
Obecnie Żółte Naklejki można znaleźć na 14 tysiącach przejazdów kolejowych w całym kraju, a od początku akcji odnotowano już ponad 20 tysięcy zgłoszeń.
Ambasador Bezpieczeństwa
Kampania „Bezpieczny przejazd” to także wolontariusze. Wszyscy zainteresowani mogą dołączyć do akcji i zostać Ambasadorem Bezpieczeństwa. Każdy wolontariusz otrzyma specjalne materiały edukacyjne, które będzie mógł wykorzystać na spotkaniach w lokalnych społecznościach, w szkołach, na kursach nauki jazdy, a także podczas rozmów z najbliższymi.